tiistai 23. huhtikuuta 2013

Kieliongelmia

Mun englannin kielen taito on surkea, mitätön ,säälittävä, eikä mulla ole kuin aavistus kieliopillisista asoista.

Ja tämä on täysin mun oma vika.
Jos olisin  peruskoulussa keskittynyt kielen opiskeluun kaiken oheisohjelman sijaan, ei tätäkään ongelmaa nyt  olisi.

Onneksi ihminen voi oppia virheistään sekä oppia myös uusia asioita , joten asia on korjattavissa, mutta työtä se vaatii.

Jotta homma ei olisi mulle liian helppoa huomasin, että ajankohta opetella englantia on ehkä kaikkein huonoin mahdollinen.

Iltalukio ottaa vastaan uusia opiskelijoita, vaikka vain kielen opiskeluun mutta  kevätlukukausi lähenee loppua ja uusi lukukausi alkaa vasta syksyllä.

Kansalaisopistojen kaikki mahdolliset ryhmät on niin täynnä ja opiskelu jo niin pitkällä ettei sinnekkään ole järkevää yrittää.
Ja uudet ryhmät alkavat vasta syksyllä.

Syksyllä mulla pitäisi jo olla jonkunnäköinen pohja kielen hallitsemisessa, jos aion matkan suunnitelmieni mukaan toteuttaa.



Onneksi rakas isosiskoni oli eläessään matkustellut useasti ja opiskellut englantia omatoimisesti, häneltä jäi isot kasat kielenopiskelua ja matkailua koskevia kirjoja.

Näiden kirjojen sekä netissä olevien käännösohjelmien avulla mulla on jo jonkunlainen alku tässä opiskelussa.

Hienoa, mä  siis luen netistä englannin kielisiä artikkeleita, seuraan muutamia blogeja ja sivustoja jotka ovat englannin kielellä ja vastailen niihin taitojeni mukaan.

TV:stä englanninkielisiä ohjelmia katsoessani pyrin ensin kuuntelemaan ja kääntämään tekstin mielessäni ennen kuin luen tekstityksen.

Huomasin muuten samalla, että paljon jää hyviä vitsejä suomentajilta suomentamatta :D

Silti musta tuntuu, että mä en hallitse kieltä niin että sen kanssa pärjäisin.
Etenkin puhuttu kieli jää multa tällä harjoittelulla kokonaan pois.

Ja koska sorrun niin helposti käyttämään kääntämisohjelmia ei edes itsenäisesti luettu tai kirjoitettu teksti ole sillä tasolla jolla mä omasta mielestäni pärjäisin.

Mulla on siis oikeasti ongelma, mikä mun tulee hyvin nopeasti ratkaista, jos aion matkalla selvitä. 

Ei paniikkia, aikaa on vielä vaikka kuinka :D
Tai  sitten ei... 

  
   

 
 

2 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä :) Täytyykin selvittää välittömästi mitä kielten opiskelu mahdollisuuksia kesällä on :)

      Poista